Regulamin Rady Rodziców
REGULAMIN RADY RODZICÓW
I Liceum Ogólnokształcącego im.14 Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu Śl.
Rada Rodziców służy współdziałaniu rodziców i nauczycieli w celu jednolitego oddziaływania na młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki.
Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspakajania potrzeb opiekuńczych młodzieży, do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy szkole a w szczególności może występować do rady szkoły , rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
I Postanowienia ogólne
§1
1. Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w I Liceum Ogólnokształcącym im. 14 Pułku Powstańców Śląskich.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa:
- o szkole - dotyczy to I Liceum Ogólnokształcącego 14 Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu Śl.
- o nauczycielu - dotyczy to nauczycieli, instruktorów, wychowawców i dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego.
II. Cele i zadania Rady Rodziców
§2
Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną, której celem jest:
1. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkoła w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.
2. Prezentowanie wobec nauczycieli, władz szkolnych i władz oświatowych opinii rodziców /opiekunów/ we wszystkich istotnych sprawach.
3. Współdziałanie z dyrektorem szkoły, jego zastępcami i Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców /opiekunów/ uczniów z programem wychowania i opieki, organizację nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.
4. Upowszechnianie wśród rodziców, przy współpracy z organizacjami oświatowymi i społecznymi, wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny.
5. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania pomocy materialnej w tym zakresie.
§3
Podstawowe zadania Rady Rodziców:
1. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a przede wszystkim:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu pracy szkoły,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie,
- dokonywanie, wspólnie z samorządem mieszkańców i organizacjami społecznymi działającymi w miejscu zamieszkania, analiz wychowawczych i oświatowych dla potrzeb środowiska,
- pomoc dyrektorowi, jego zastępcom i Radzie Pedagogicznej w wypracowaniu perspektywicznego programu rozwoju szkoły, jej bazy i wyposażenia,
- organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska na rzecz szkoły,
- uczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły oraz podejmowanie prac służących zwiększeniu funduszy szkolnych,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- współpraca z organizacjami młodzieżowymi.
2. Współpraca z dyrektorem szkoły, jego zastępcami oraz nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a przede wszystkim:
- pomoc w wypracowaniu jak najlepszej organizacji nauczania,
- współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku nauki przez wszystkich uczniów,
- dokonywanie wspólnie z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami analizy i oceny, zainteresowań i postaw uczniów,
- współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego,
- pomoc w organizowaniu kół i zespołów zainteresowań oraz otoczenia opieką szczególnie uczniów zdolnych,
- wzbogacenie wyposażenia szkoły w pomoce naukowe.
3.Współpraca w rozszerzaniu pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły
i rodziny, a przede wszystkim:
- dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w środowisku pozaszkolnym,
- informowanie ogółu rodziców /opiekunów/ o możliwościach organizowania czasu wolnego uczniów po zajęciach szkolnych na terenie szkoły, miejsca zamieszkania i w placówkach wychowania pozaszkolnego,
- współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- pomoc wychowawcza i materialna organizacjom młodzieżowym, samorządowi uczniowskiemu oraz organizacjom społecznym, sportowym, turystycznym zrzeszającym uczniów szkoły,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
- organizowanie wspólnie z nauczycielami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą prac społecznie użytecznych uczniów,
- organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin pozostających do dyspozycji wychowawców klas,
- zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów przez zapewnienie pomocy rodzinom nie w pełni spełniającym obowiązki opiekuńcze i wychowawcze,
- rozwijanie przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- wzbogacenie ceremoniału i zwyczajów szkolnych w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
- udzielenie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z młodzieżą.
4. Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a przede wszystkim:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowania programu ich zaspokajania,
- pomoc szkole i organizacjom młodzieżowym w organizowaniu uczniom wypoczynku podczas ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć,
- udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia higieny, utrzymania ładu i porządku,
- pomoc w organizacji dożywiana uczniów o słabych warunkach materialnych,
- współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej.
§4
1. Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowi Rada Klasowa rodziców, składająca się z trzech do pięciu osób ( w tym wychowawca klasy)
2. Rada Klasowa (oddziałowa) rodziców wybierana jest przez ogół rodziców uczniów danej klasy.
3. Wychowawca klasy wchodzi w skład Rady Klasowej rodziców.
4. Na ogólnym zebraniu rodziców uczniów danej klasy wybierany jest jeden przedstawiciel do Rady Rodziców.
§5
1. Rada Rodziców szkoły składa się z przewodniczących i delegatów Rad Klasowych rodziców. W skład rady rodziców wchodzi dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej.
2. Na wniosek rady, za zgoda organu administracji szkolnej sprawującej bezpośredni nadzór nad szkołą, mogą wchodzić w jej skład inne osoby.
3. Przewodniczący i delegaci wszystkich Rad Klasowych rodziców oraz dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej wchodzą w skład Rady Rodziców z urzędu.
4. Termin wyborów zarządza Przewodniczący Rady Rodziców najpóźniej do końca października po zakończeniu kadencji Rady Rodziców.
§6
1. Rada Rodziców na swym pierwszym posiedzeniu wyłania ze swego składu Prezydium w liczbie 12 do 15 osób.
2. W skład prezydium wchodzą: przewodniczący, dwaj wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, dyrektor szkoły i pozostałe osoby wyłonione na pierwszym posiedzeniu.
3. Prezydium Rady Rodziców jest wybieranie na okres l roku .
4. Uchwały Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy członków.
§7
Zdaniem Prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie całokształtem prac w okresie między zebraniami Rady Rodziców, a przede wszystkim:
1. Podejmowanie uchwał w ramach części uprawnień przekazanych Prezydium przez Radę Rodziców.
2. Koordynowanie działalności Rad Klasowych.
3. Podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo-gospodarczej.
4. Organizowanie zebrań Prezydium nie rzadziej niż raz na 4 miesiące.
5.Organizowanie zebrań Rady Rodziców zwołanych przez Przewodniczącego RR.
6. Składanie sprawozdań ze swej działalności przed Radą Rodziców przynajmniej raz w roku szkolnym, na przełomie września i października.
§ 8
Zadaniem Przewodniczącego jest kierowanie pracami Rady Rodziców a przede wszystkim:
1. Współpraca z dyrekcją szkoły w dostosowaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb szkoły.
2. Opracowanie wspólnie z Prezydium projektu planu działalności łącznie z planem finansowym na dany rok szkolny i przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców.
3. Dokonywanie podziału zadań i obowiązków między członków Prezydium.
4. Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców i Prezydium.
5. Określenie zakresu zadań Komisji.
6. Kierowanie działalnością finansowo-gospodarczą.
7. Przekazywanie uchwał, opinii i wniosków Rady Rodziców dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej.
8. Reprezentowanie Rady Rodziców.
§9
Zadaniem Sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców przez:
1. Organizacyjne przygotowanie zebrań RR
2. Opracowanie harmonogramu zebrań RR
3. Prowadzenie dokumentacji Rady Rodziców i Prezydium
§ 10
Zadaniem Skarbnika jest prowadzenie lub nadzorowanie całokształtu działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców przez:
1. Organizowanie wspólnie ze skarbnikami Rad Klasowych wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców.
2. Nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowych dochodów oraz prawidłowym i celowym wykonywaniem wydatków.
3. Opracowanie w porozumieniu z Prezydium projektów planów Finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją.
4. Nadzór nad dokumentacją księgową RR.
5. Sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo-kasowych i zatwierdzenie ich do wypłat.
6. Składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz wykonywanie planów finansowych RR.
§11
1. Rada Rodziców posiada Komisję Rewizyjną w liczbie od trzech do siedmiu członków.
2. Przewodniczącego i członków komisji rewizyjnej wybiera RR na swym pierwszym posiedzeniu w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§12
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest nadzór nad działalnością poszczególnych ogniw Rady Rodziców, zgodna z regulaminem i instrukcją w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej, a przede wszystkim:
1. Dokonywanie raz do roku kontroli działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców, zgodna z regulaminem i uchwałami RR.
2. Dokonywanie raz do roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej RR.
3. Dokonywanie doraźnych kontroli na wniosek przewodniczącego, skarbnika i Rady Rodziców.
4. Składanie Radzie Rodziców rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami.
§13
1. Rada Rodziców może powoływać komisje problemowe oraz komisje do wykonania zadań doraźnych. O ich charakterze i zakresie pracy decyduje prezydium Rady Rodziców.
2. W skład komisji do wykonywania zadań doraźnych wchodzą członkowie Rady Rodziców. W ramach komisji działać mogą wszyscy rodzice /opiekunowie/ uczniów danej szkoły, jak również przedstawiciele innych organizacji.
§14
1. W ramach komisji problemowych mogą działać wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły.
2. Członków stałych i doraźnych komisji oraz ich przewodniczących powołuje Prezydium Rady Rodziców.
3. Do komisji do wykonywania zadań doraźnych mogą być powołani przedstawiciele organizacji młodzieżowych i samorządu uczniowskiego.
§15
Obsługa spraw finansowo-księgowych Rady Rodziców odbywa się zgodnie z "Regulaminem prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców", który stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§16
Członkowie Rady Rodziców pełnią swe funkcje honorowo.
Sporządzono na podstawie art.53 i 54
"Ustawy o systemie oświaty" z dnia 11 kwietnia 2007 r.
Uchwalono na zebraniu Rady Rodziców w dniu 11 października 2007r.
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|